Direktlänk till inlägg 19 april 2007

Ljus för rum och sinne

Av Tingeling - 19 april 2007 23:57


Första gången jag kom i kontakt med Regina Sjöberg var på en liten ljusutställning på Tidaholms museum 2005. Hon hade skapat konstverk av textila material, färg och ljus - och lyckades med sin teknik skapa något alldeles magiskt. Hon trollband besökarna. Minuter blev till evigheter i små mörka rum med musik, bildspel och ljusinstallationer, och utan att vi förstod hur hade hon lyckats ingjuta ny energi inom oss. Utställningen var hennes slutprov från Ljushögskolan i Jönköping. 
 
I dag är hon färdigutbildad ljusdesigner/ljusplanerare och målet är att i framtiden vara med och planera offentliga rum.
- Tänk bara i ett väntrum på vårdcentralerna. Om man tar bort lysrörsarmaturerna i taket och har ett bildspel i långsamt tempo på väggen, så skulle man lyckas skapa en mer avstressande miljö, berättade hon i en intervju.
Hennes mardröm är stora taklampor som egentligen inte fyller någon funktion. Dessutom stirrar vi oss blinda på samma mätvärden (lux) som sattes som norm på 1930-talet, istället för att se till vad som är bra för människan. Hon delar med sig av sina kunskaper:
- Ljus ska finnas men inte synas. En upplyst vägg reflekterar behagligare ljus än en enskild taklampa över en tom golvyta.

Konst och funktion
Regina har ett förflutet inom textil och använder sig av det till sina ljuskällor. Effekterna ligger dock främst skulpturerna i kombination med ljuset, medan textilierna oftast är gles vit väv. Med enkla lösningar når hon med sin kunskap fantastiska resultat.
- Våga prova! Man kan till exempel använda en ljusslinga under en säng eller uppe på en hylla där den inte syns men skapar effekter. Själv är hon svag för ljusdioder, små 12 volts som inte blir varma. På museet fanns flera genialiska lösningar på annorlunda ljuskällor. Ett av hennes tips är att använda dimmer på varenda armatur. Både flexibelt och ekonomiskt. Likaså ska man jobba i nivåer från golv till tak med olika ljuskällor och försöka skapa rum i rummet.
- Tänk mer på ljuset än designen. Och använd sunt förnuft.

* * *

Det är ett tag sedan jag träffade henne sist. Men jag läser ibland om henne när hon varit involverad i kommunala projekt, haft utställningar och så vidare. Hon är en fantastisk kreatör och en ständigt utvecklande konstnär, och får ni möjlighet att någon gång se hennes verk så ta chansen.

Och bli lika hänförd som jag...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tingeling - 25 april 2007 23:26

Ja ja... jag medger det. Jag är en sån där helylletjej som faktiskt gillar hantverk och påtande i trädgår'n. (Och vips, försvann chic-heten med sin Versace-väska i den vänstra handen och en mugg café latte i den andra.) Nå väl. Om 14 dagar ska j...

Av Tingeling - 20 april 2007 21:59

  En sista text för i dag... Vill berätta för er att en av de största inspiratörerna i mitt liv faktiskt är min egen dotter!!! Hon fyller snart 15 år, och lider av en uttalad dyslexi som tvingat henne kämpa mot förstoppat skolsystem, sin egen otillrä...

Av Tingeling - 20 april 2007 09:48

    Ord är överflödiga....

Av Tingeling - 20 april 2007 09:30

Provtur på Åresjön  Foto: fam Hedin  ©    Omöjligt? Nä... knappast! Men lite pilligt, tidskrävande och tar en hel del plats i anspråk får man anta. Min vänninans son Lukas, då 18 år, beslutade sig för att bygga en kajak som examensarbete på gymnasiet...

Av Tingeling - 20 april 2007 01:15

  Innan jag går och lägger mig vill jag bara slå ett slag för Sophie Zelmani, denna spröda men glasklara stämma - sparsamt ackompanjerad av en akustisk gitarr -  får mig att glömma tid och rum. Lyssna och njut! www.sophie-zelmani.com ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards